lauantai 6. syyskuuta 2014

Huora katkaisi kamelin selän

Masterplan-kokoelma oli juuri pystytetty, kun saimme ensimmäisen lukijapalautteen: Pakkamestarinkadun asukas suuttui yhdestä runosta (ilmeisesti sisällöstä) niin paljon, että repi sen seinästä alas ja heitti katuroskikseen. Hän oli hermostunut siitä, että runossa esiintyy sana "huora".

Tässä itse runo:


Runo on minun kirjoittamani ja yllätyin raivoisasta reaktiosta. Esitän siinä olevat kysymykset tosissani ja vailla tarkoitusta loukata tai tuomita ketään. Lisään siis listaan vielä yhden kysymyksen:

Miksi sana huora ei saanut esiintyä 
tässä runossa?

-Milla Martikainen

4 kommenttia:

  1. Eikö mieleesi ihan aikuisten oikeasti tule, mistä tämä reaktio mahdollisesti johtuisi, ja mikä on ryhmänne toiminnnan osuus siinä?

    Mietipä vaikka hieman tuota projektinne lähtökohtaa. Jospa omaa asuinaluettasi määriteltäisiin "rumaksi", miltäpä se Sinusta tuntuisi?

    En ole tuota runoa nähnyt enkä tunne tapausta sen tarkemmin, mutta kuvauksesi perusteella uskallan epäillä, että olet nyt hiukan heikoin eettisin aatoksin liikkeellä. Eikö mieleesi edes pilkahtanut ajatus, että joku asukas saattaisi käsittää, että tuon "huorakadun" nimen olet antanut hänen omalle kotikadulleen, kun laitoit sen asianomaiseen paikkaan?

    Ehkä teidän ryhmässänne kannattaisi hieman miettiä omia lähtökohtianne: stereotyyppiset "rumaksi" leimaamiset kun asuinalueita koskien koskettavat niin läheisesti ihmisten omien identiteettien rakentumista.

    Ette varmaan ole ihan tahallanne halunneet loukata ihmisiä, luulen. Mutta ajatella saisi, ihan vähän laajemmin ja omaa napaa leveämmällekin. Taidetta kun voi tehdä ja levittää niin monin eri tavoin.
    Nimimerkillä Taidekasvattaja Länsi-Pasilasta
    - Niin, omaan aluettanihan ette kai tarkoittaneet tuolla rumaksi jne leimaamisellanne: Pelastuin näiltä solvauksilta siis asumalla radan toisella puolella ;)

    VastaaPoista
  2. Hei, Sirkka,

    Vastaan nyt omasta puolestani, enkä siis edusta esimerkiksi festarin kuraattoria tahi lukuisia muita osallistuneita taiteilijoita.

    Ymmärsit aivan oikein sen, ettei tarkoitukseni tosiaan ole ollut tahallaan loukata ihmisiä. Minusta sinun kommenttisi siitä, etten ajattele omaa napaani edemmälle tai laajemmin on alentuvassa sävyssä ja loukkaava.

    Lisäksi olen pahoillani, että kommentoit tätä tapausta ja persoonaani ilman, että olet tutustunut edes puheessa olevaan teokseen.

    Olen kuitenkin iloinen, että myönnät sen, ettet tiedä mistä puhut, jolloin pystyn avaamaan hiukan tätä tapausta ja toivottavasti keskustelemaan kanssasi rakentavampaa sävyyn!

    Mikäli olisit käynyt tapahtumassa ja tutustunut tähän teokseen, jota nyt kärkkäästi kommentoit, ymmärtäisit, ettei lähtökohtana ole ollut stereotyyppinen rumaksi leimaaminen. Minunkaan mielestäni se ei kuulosta kovin kiinnostavalta lähtökohdalta teokselle.

    Tässä sinulle hiukan lisää tietoa teoksesta:
    Itä-Pasilassa oli tosiaankin monen korttelin alueella lukuisia tekstejä/ runoja jotka kuuluivat tähän teokseen, kahden eri kirjoittajan tuotoksia. Niissä mm. kommentointiin yleisesti kaupunkia ja ihmiselämää, annettiin runollisia tehtäviä paikkaan liittyen, kommentoitiin kieltokylttejä ja nimettiin katuja uusiksi - sekä esimerkiksi keskusteltiin paikalta löytyneiden graffittien kanssa. Lisäksi oli monia muita teoksia: tanssia, videota ja performanssia.

    Koko tapahtuman perimmäinen tarkoitus oli elävöittää, ilahduttaa ja herättää keskustelua Itä-Pasilassa, ja Itä-Pasilasta. Mukana oli myös nimessäkin mukana oleva kysymys moneen suuntaan avautuvasta "pienestä" teemana.

    Yhtenä lähtökohtana esimerkiksi itselläni oli kiinnostus Pasilan historiaan ja kaupunkisuunnitteluun. Mukana tässä kyseisessä runossa kulki myös minulle läheisiä teemoja esimerkiksi sukupuolesta, kielestä ja seksuaalisuudesta.

    Lähtökohtana Eei suinkaan jonkin asuinalueen rumaksi leimaaminen, päinvastoin. Tuon ruma-sanan keksit aivan itse.
    Pasila on minun mielestäni kiinnostava ja viihtyisäkin kaupunginosa, jonne tämän tutustumisen myötä voisin harkita itsekin muuttavani.

    Mikäli joku haluaisi laittaa vastaavan runon omalle kotikadulleni, en suinkaan pahoittaisi mieltäni. Tässä kun ei tosiaankaan leimata mitään tai ketään rumaksi tai huonoksi. Mikäli et ole saanut kuvatiedostosta selvää ja lukenut runoa, tässä se vielä tekstimuodossa:


    "Miksi kadut nimetään?
    Miksi kadut täällä on nimetty ammattien mukaan?
    Miksi ne ammatit ovat sellaisia, joita ei enää ole olemassa?
    Miksi jotkin ammatit lakkaavat olemasta?
    Miksi katuja ei ole nimetty jonkin sellaisen ammatin mukaan, joka ei koskaan lakkaa olemasta?
    Miksi ei ole huorankatua?"


    (jatkuu seuraavassa kommentissa)

    VastaaPoista
  3. (jatkoa edellisestä kommentista)

    Runon voi tietysti tulkita monella tavalla, ja olen pahoillani jos löysit siitä ainoastaan viestin, jonka mukaan Pasila on ruma. Jos luet runon toisen kerran, runossahan ei sanota, että kadun nimi pitäisi olla huorankatu tai että "huora" on haukkumasana tai tarkoittaa jotakin rumaa. En tietenkään ole tyhmä, ja tiedän, että "huora" on vahva sana ja aiheuttaa tunteita ja assosiaatioita. Luotin ja luotan kuitenkin lukijaan siinä, että hän osaa laittaa tuon yhden yksittäisen sanan tämän runon kontekstiin ja tämä tunne herättää kenties lisää kysymyksiä tai vastauksia kysymiini kysymyksiin.

    Kaikesta ei tarvitse pitää: tälläkin runolla oli faninsa ja varmasti myös vihamiehensä. Tätä voi sanoa huonoksi runoksi tai huonoksi taiteeksi, se on minusta täysin ok. Mielestäni taiteen kuuluukin herättää keskustelua, eikä kaikesta tarvitse pitää. En minäkään pidä kaikesta, ja mielestäni juuri perustellut mielipiteet ja keskustelu - taiteesta, maailmasta, mistä vain - ovat tapa rakentaa tätä yhteiskuntaa.

    Väkivalta ja agressio sekä toisten haukkuminen heikoin perustein eivät kuitenkaan mielstäni ole rakentavia tapoja reagoida maailmaan. Toivoisin, että seuraavalla kerralla tutustut paremmin aiheeseen, etkä heppoisin perustein lähtisi tuomitsemaan toisia,

    samassa maailmassa kun tässä ollaan,
    molemmat varmasti taidetta rakastaen,
    ja Pasilan puolella,

    rauhaa toivottaen
    ystävällisin terveisin
    //Milla Martikainen

    VastaaPoista
  4. Hei,

    kommentoin keskustelua yleisemmällä tasolla, tapahtuman järjestäjänä. Kuten Milla mainitsikin, Voices of the Small -tapahtuma haluaa olla mukana kehitystyössä, jossa tarjotaan uudenlaisia, positiivisia näkökulmia alueeseen. Halusin kuratoida ja tuottaa kaupunkitilaan kokonaisuuden, jossa Itä-Pasilan tiloja otetaan haltuun niin, että pieniä, pikemminkin kauniita kuin rumia asioita alkaa tunkea ulos karusta betonista. Näin tapahtuikin, ja moni yleisön edustaja kertoi hymyillen näkevänsä Itä-Pasilan nyt uusin silmin!

    Minulla on 3-kymppisenä ja uutena Itä-Pasilan asukkaana omanlaiseni näkökulma alueeseen. Alueen historia kiinnostaa minua, mutta Voices of the Small -tapahtumassa keskityttiin kommentoimaan tämänhetkistä kaupunkitilaa. Haluan jatkaa Itä-Pasilassa jo tehtyä kehitystyötä, mutta mielestäni minulla on oikeus tehdä se omasta näkökulmastani. Minä tai Milla emme pysty toimimaan näkökulmasta, joka on syntynyt ennen kuin me olimme syntyneet.

    Tapasin tänään sattumalta naapurini, joka repi kyseisen runon alas lauantaina. Hän oli rauhallinen ja uskoi kokonaisuuden olleen hyvällä asialla. "Se viimeinen lause vain oli väärin ja väärällä paikalla." Hän edustaa asukaskuntaa, joka on asunut Itä-Pasilassa 30-40 vuotta ja tehnyt muiden kaupunginosa-aktiivien kanssa hienoa työtä alueen maineen parantamiseksi. Kävimme hyvässsä hengessä keskustelua Millan runosta ja koko tapahtumasta. Emme kuitenkaan koskaan tule olemaan yhtä mieltä kaikista runon herättämistä aiheista. Tämä johtuu useista seikoista, ehkä eniten sukupolvien välisestä erosta.

    Minä haluan ymmärtää naapurini, Sirkan ja Itä-Pasilan vanhemman asukaskunnan näkökulmia. Uskon, että olemme samalla asialla, mutta meillä on erilaiset keinot. Yritetään siis kaikki nähdä yhtä lausetta laajempi kokonaisuus!

    Ystävällisin terveisin,
    Elisa Itkonen, kuraattori-tuottaja

    VastaaPoista